zaterdag 24 december 2016

Hak-kers(t)


 Beste Kersthakkers,
Vandaag ben ik er zowaar niet bij geweest. Dus kan ik ook geen verslag van vandaag maken.
Wat ik wel weet is dat Peter vandaag de leiding had. We hadden vooraf besloten om in ieder geval een begin te maken met het opschonen van de “ Getijdekreek “.
Bij voldoende deelname konden er ook bramen uitgestoken worden op het perceel waar we de afgelopen 2 maanden gewerkt hebben.
Om toch nog iets te schrijven voor op het blog wil ik mijn belevenissen van vandaag graag met jullie delen.
Ik ben vandaag alvast wat wezen voorbereiden op de werkplekken waar we de komende 2 maanden werken. Dit is de boerderij van Sjaak en Pip v. Schie in de Boterhuispolder en boerderij “ De Eenzaamheid “ van Jan en Roos v. Schie in/ op de Zwanburgerpolder, beiden in Warmond. ( Deze gebieden liggen ten oosten van de Kagerplassen.
Als eerste bezocht ik de boerderij van Sjaak en Pip. Bij het oprijden van de laan kwamen de 2 hoge knotwilgen me al  tegemoet. Op hetzelfde moment hoorde ik bij de buren de radio in een trekker luid aanstaan. Ik hoorde Peter Koelewijn’s kom van dat dak af. Bij het zien van de eerder genoemde knotwilgen schoot me een eigen tekst te binnen.
KOM SNEL DIE BOOM  IN . WAARSCHUW NIET MEER . Peter peter peter, SNEL DIE BOOM IN. Ik hoef niemand denk ik te vertellen over wie dit gaat.
Op het erf werd ik deze keer verwelkomd door 3 kalkoenen, vlak voor de kerst toch nog vrij rondlopend.
Sjaak en Pip nodigden me als vanouds weer op de koffie uit. Wat voelt het hier toch altijd als een warm nest. Onder het genot van 2 ‘bakkies “waarbij ik de wensen van Sjaak aan hoorde ben ik alvast wat gaan rondkijken .
We beginnen ( hoogst waarschijnlijk 7 januari ) achter de stal en het kippenhok. Deze stobben dragen al weer flink zware bomen. Vooral het eerste gedeelte ligt ingeklemd tussen schuur, gammel kippenhok en een gammele overdekte houtopslag. Dus is het hier straks aandacht schenken aan de valkerven. Deze winter zagen we het voorste deel van deze strook Hakhout. Wat me hier verder opviel was de grote hoeveelheden aan zaailingen van Iep, Esdoorn, Lijsterbes en zelfs Haagbeuk. Wanneer deze strook gedaan is en er is tijd over kan de oprijlaan ook gedaan worden.
De volgende stop was boerderij de Eenzaamheid. Zoals altijd heb je hier het idee dat je echt in het “ Groene Hart “ zit. In een roeiboot over varen, aankomen op een erf met een schitterende eeuwenoude boerderij met riet bekapt dak, ouderwetse hooiberg. Kortom genieten.
Jan v. Schie kwam enthousiast naar me toe met 2 mededelingen: Johan, ik heb een Ransuil op het erf. Toen je in juni klaar was met weidevogelbeheer hoorden we iedere avond die kuikens op het erf schreeuwen. Juist in een Wilg bij onze slaapkamer. Die krengen hielden maar niet op PIEP PIEP PIEP.
Tot slot zei hij, maar ik ben er zó trots op. Kan je het nest voor me opsporen ? Dan kunnen we het komend voorjaar in de gaten houden.
De andere mededeling was dat hij een gedeelte van de dijk rond het eiland erbij heeft gekregen. Deze dijken zijn in beheer van Rijnland. Jan heeft nu een deel van deze dijk in pacht. Jan zei :  Joh, daar staat veel hout op ! Hier kunnen jullie wel het hele jaar zagen. I.v.m de vele weidevogels die hier broeden is het van belang dat er in de polder zo min mogelijk hoge beplanting voorkomt. Op deze dijk staan echter een flink aantal forse populieren. Toen ik dit hoorde dacht ik : dit is een mooie zomeractiviteit voor Chris met de studenten. Dus Chris, ga ze alvast maar warm laten lopen.
Na al deze enthousiaste verhalen te hebben aangehoord ben ik de houtkade over gelopen en besloten dat we hier in februari gaan zagen. We beginnen dan aan de achterkant, met uitzicht over die mooie Kaag.
Zoals ik al eerder melde werken we ook de komende week nog 2 dagen per week. In ieder geval komende zaterdag, maar ook komende donderdag. We zullen dan doorgaan met het opschonen van de sloot en mocht het gaan vriezen dan kunnen we altijd nog het houtstapeltje bij de boerderij verzagen en kloven.
Met inmiddels stijve vingers van dit verslag wens ik jullie nogmaals prettige dagen en wil ik jullie bedanken voor weer een jaar inzet en vriendschap.

Groet,
Johan

1 opmerking:

  1. Ja, waar was die Johan toch?



    Die zat mooie dromen te dromen "op de Kaag", en liet ondergetekende de Koninklijke Opzichters' Scepter Zwaaien, in het oude vertrouwde Ommedijkse Bos, zo vertrouwde hij hem toe in een gesprek op de avond van 23 december, per telefoon.

    De Plaatsvervangend Koning heeft zich derhalve op de 24e vroeg achter de computer vandaan gesleept, omdat 'ie persé voor Kerst zijn Zonnestroom Gelovige Volgelingen nog even van een van zijn statistische producten wilden voorzien.

    (voor de masochisten onder jelui: hier is 't ie http://www.polderpv.nl/nieuws_PV137.htm#24dec2016_CBS_maatwerktabel_PV_NL_tm_2015 )

    Hij verliet zijn nog slapende Koninklijke Ega, om ras op de Royal Biciclette naar het Wassenaerse Bos te pedaleren.

    Met reeds in Zijne Verderfelijke Gedachten allerlei wrede opdrachten voor zijn onderdanen, zoals het dreggen van een van de voormalige oude kreken van Ons Aller Oude Rijn.

    De Koning vatte post bij de nieuwe kalveren van Nellestijn, sloeg zijn armen over elkaar, en wachtte tot zijne kudde onderdanen tot hem zou komen voor het uitvoeren van enkele van zijn perverse taken.

    En wachtte.

    En wachtte.

    Hmmmm. Kwart over tien, en nog geen onderdaan te zien...

    ... de Koning zoude de Koning echter niet zijn, dat hij zich door zoveel ontrouw (of was het - impliciet - belediging?) zou laten ontmoedigen.

    Dus pakte de Koning een scherpe schop, en baggerde hij naar het natte Ommedijkse Bos.

    En ging daar onvervaard wat bramen, en dergelijk Tuig Van De Richel, die het onze arme stobben zo moeilijk maken, te lijf.


    De koffiepauze maar even overgeslagen, want in zijn haast had de Koning - met Plaatsvervangende Schaamte - vergeten zijn koffie ingrediënten mede te nemen. Trek in kaal heet water uit de thermosfles had hij nou niet bepaald.

    Dus sloopte hij nog maar wat meer van het voornoemde Plantaardige Tuig.

    ... maar het is wel eenzaam werken zo, zelfs al kwam er een bezoeker met hond nog even een praatje maken. Dus al rap gaf uw plaatsvervangend heerser de Pijp Aan Maarten.

    Toog huiswaarts, dronk een bakkie Koninklijke Troost met zijn medebewoners van het Kasteel aan de Joke Smitstraat, reinigde zijn Koninklijke Lijf, en keerde terug naar de vertrouwde elektronische machine.



    ... Dus Johan, om het minder eenzaam te krijgen, zoekt ondergetekende wat gezelschap, komende week, op het Ommedijkse Bos. Om die sloot te dreggen, en om later, met een hele grote club Kaag Vrinden, de Eenzaamheid te lijf te gaan, en om mooie houtwallen te "scheren".

    (en om die knotten boven het water vakkundig aan te pakken naturellemente, dan maar De Boom In).



    Met uw permissie.

    Hoogachtend,

    uw weer need'rige onderdaan

    Nog een fijne Kerst gewenst, iedereen...

    polderboy

    BeantwoordenVerwijderen