zondag 24 september 2023

Sailers

I AM SAILING

Beste allemaal,

Toen ik vanochtend op werk kwam was de eerste song die ik hoorde: I AM SAILING van Rod Stewart. Na een nacht slapen was ik dus weer helemaal terug bij de dag van gisteren. De zeiltocht naar de Marker Wadden. Wat hebben we gisteren genoten. Alles was perfect. Zon, water, mooie natuur en natuurlijk die gezellige mensen van de WAN.

De dag begon voor ons vroeg. Even voor 7 uur liep ik door een nog donkere wijk naar Peter. Daar werden we even later door Piet opgehaald en konden we echt op pad. Rond  8.30 uur arriveerden we in een zonnig maar winderig en fris Enkhuizen.

Hier lag zeilschip de Schuttevaer al geduldig op ons te wachten. Na het “inschepen” en welkomstwoord door de schipper en Debby Doodeman van FOGOL, vertrokken we om 9.00 u. richting het ruime gat, in dit geval het Markermeer. Al snel werden we getrakteerd op een vliegende deur oftewel de zeearend, gevolg door de heldere roep van de Cetti’s zanger. Eenmaal op het Markermeer aangekomen was het toch knap winderig en koud.

Rond 11 uur arriveerden we op één van de 4 eilanden, oftewel het enige eiland wat toegankelijk is voor publiek. En dat was dan ook te merken. Op het eiland konden we alle kanten op en konden niet echt verdwalen. Het plan was om met een gids mee te lopen maar al gauw splitste de groep zich en gingen we in kleine groepjes verder.

We bezochten diverse vogelkijkhutten/schermen waarbij vogelhut de Duikeend vrij bijzonder was. Een deel lag namelijk onder water. Hierdoor konden we dus de visjes aan de andere kant van het glas zien zwemmen. Een bezoek aan hut de steltloper was zeker de moeite waard: een hoge hut waarbij we een schitterend uitzicht over het eiland hadden. Gedurende de wandeling kwamen we nog opvallend veel bloeiende planten tegen, hoorden en zagen we veel baardmannetjes (nee, niet Nico de Haan) en zagen we een enkele eidereend. Wat ons opviel was de toename van wilgen, iets waar de beheerders niet blij mee zijn.

Rond 15u vertrokken we enigszins vermoeid maar voldaan aan de tocht terug. Die verliep een stuk rustiger en warmer dan de heenreis. De temperatuur was aangenaam en de wind hield zich rustig en hadden we bovendien mee.

Rond 17.30 uur arriveerden we na een ontspannen en zonnige boottocht terug in Enkhuizen alwaar we gelijk over konden lopen naar het restaurant. In dit muzikale restaurant was het goed toeven. Eerst buiten met een biertje op het terras, later binnen voor het diner. Rond 10 uur was iedereen weer thuis en werd er snel in bed gekropen.

Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het een zeer geslaagd dagje uit was. Wanneer het komende werkseizoen ook zo’n succes wordt dan teken ik er voor.