maandag 19 december 2016

Donsbos

                                                                                                              
                                                                                                                         

Afgelopen zaterdag was een werkdag waarbij het leek of we in een groot donzen kussen aan het werk waren. ( wat een fantasie  hé ). Het was windstil, de bewolking hing bijzonder laag waardoor het nevelig was, er was weinig geluidshinder van de A 44 en op sommige plekken was de grond berijpt . Hierdoor was het bijzonder stil in het bos. Dit had schijnbaar ook een rustgevende uitwerking op de vogels. We hoorden niets. Zelfs wij werden er stil van. Onder de indruk van de rust was iedereen op z’n eigen plek aan het werk. Heerlijk rustgevend zonder veel tegen elkaar te zeggen.
Door het harde werken hebben we het zaagwerk kunnen afronden.
Althans wat het hakhout aangaat. De volgende stap zijn de Meidoorns. Hiervan wordt op 22 december een deel gezaagd. Niet permanent verwijderd, maar als hakhout  op stobben gezet. Deze stobben geven weer variatie. Omdat het in de toekomst lastig blijft om met Meidoorns te werken worden deze stobben per motorzaag kort gezet. Een ander deel van de Meidoorns kan gewoon als struik blijven staan. Dit geeft ook weer variatie. Zijn we hierna dan klaar en kunnen we dan naar Warmond ?
Het lijkt me handig dat we vanaf zaterdag 7 januari naar Warmond gaan. De komende 2 zaterdagen kunnen we dan besteden aan wat andere werkzaamheden in het bos. Zoals bramen rond stobben uitsteken en een begin maken met het schonen van de middenkreek.
De bedoeling is dat we het schonen van de kreek tussen nu en maart af en toe op een doordeweekse dag doen, afhankelijk van de hoeveelheid werk in Warmond
Zoals ik al eerder schreef wordt er de komende 2 weken ook op donderdag 22 en 29 december gewerkt omdat ik me zo voor kan stellen dat er de komende 2 zaterdagen niet veel mensen komen.
Eén van de 2 zaterdagen ben ik er niet omdat ik dan alvast naar Warmond ga om te kijken wat daar moet gebeuren.
Wat komende zaterdag betreft:
Er is mogelijk stormachtige wind voorspeld. Wanneer dit uitkomt wordt er uit veiligheidsredenen niet gewerkt. Check daarom de mail op vrijdagavond. Mocht er wel worden gewerkt en ik er niet zou zijn dan kan concreet het volgende gebeuren: 
Misschien resterende Meidoorns zagen.
-      Op het gezaagde perceel bramen uitsteken of een begin maken met de midden kreek.
Wanneer er met meerdere mensen aan de sloot wordt begonnen dan is het aan te bevelen dat het gedeelte evenwijdig aan het gezaagde perceel onderhanden wordt genomen.
Er kunnen dan 2 personen tegenover elkaar bij de plank over de sloot beginnen en 2 aan het einde, tegen het oude bos aan, ook tegenover elkaar.
Dit is een hele uitleg, terwijl ik er misschien zelf bij ben.
Zo niet, dan wens ik jullie prettige feestdagen.

 Groet, Johan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten