zondag 10 december 2023

Stalwerk

Helm mycena  (Mycena galericulata)

   

 

 Beste allemaal,

Vanochtend begon mijn dag met een telefoontje van Peter S.: ,,gaat het nog door vandaag? Er komt een gigantisch regengebied aan,,
Buienradar gaf inderdaad vanaf 10.00 uur regen aan. Omdat ik soms een tikkie eigenwijs ben, deed ik of mijn neus bloedde en liet het gewoon doorgaan.
Bij aankomst om 09.45 uur kwam Peter me snel vergezellen, gereedschap gepakt en op naar buiten.
Wat de regen nog niet deed, deden de deelnemers wel. Langzaam druppelde iedereen binnen. Ellen, Carolien, Peter E. enz. Uiteindelijk waren we met 8 รก 9 man/vrouw aan het werk en nog steeds droog..
Iedereen had snel zijn/haar plek gevonden en al snel werd er ,,van onderuh,, geroepen. Voor het gevoel gevolgd door een hoge stem ergens in het bos: ,,Koffie!,, Waren we al zo lang bezig? Time flies. De koffiepauze hadden we op de vertrouwde plek. 11.15 uur inmiddels en nog steeds droog.
Na een winderige pauze met koekjes van Lydia vervolgden we met goede moed het werk. Deze keer was Hannie K. er weer eens bij. Vorig jaar was ze er alleen bij op boerderij de Eenzaamheid zodat ze het Ommedijkse Bos dus niet kende. ร‰รฉn van de leukste onderdelen van zo’n werkdag vind ik dan ook het geven van rondleidingen. Van de geschiedenis tot essentaksterfte en van bosuilenkast tot “eeuwenoude getijdenkreek” waar ik zowaar niet aan toe kwam wegens de inmiddels beginnende regenval.
Nadat we toch nog een uurtje in de regen hadden gewerkt besloten we rond 13 uur ergens in de stallen te gaan eten. De meest ideale plek vonden we in het “kinderhok” tussen konijnen, katten, ezel en een paar strobalen. Met de kerst in aantocht vond ik een plek met stro en de ezel wel een geschikte plek. Gedurende het nuttigen van onze boterham hoorden we de regendruppels steeds harder op het dak en we besloten daarom het voor gezien te houden en naar huis te gaan.
We hebben voor de kerst nog 2 weken te gaan waarvan komende zaterdag hopelijk een geheel droge dag is waarbij we weer eens op volle sterkte zijn, iets wat tot nu toe niet zo vaak is gebeurd.

Zaterdag 23 december krijgen we op de boerderij om 10 uur koffie met iets lekkers aangeboden door Johan, Annemarie inclusief Daan enz.

Ik wens jullie een prettige werkweek en hopelijk tot de 16e.

Groet, Johan.

 

Op deze natte, grijze dag hebben we toch nog aardig wat kunnen doen.
Om 13.00 zijn we echter de stal ingedoken.๐Ÿ’ฆ
En terwijl we de regen op het dak hoorden kletteren, zaten wij ons boterhammetje op de peuzelen onder het toeziend oog van de ezel, de geiten, schapen, konijnen en poesjes.๐Ÿ˜Š      Lydia.

 

                              De middelste foto hier onder is de zwerminktzwam. (Coprinellus disseminatus)


         





Geen opmerkingen:

Een reactie posten