zaterdag 2 maart 2024

Boommarter

 

 

Beste allemaal,

Hoe kan iemand zo de kluts kwijt zijn. Vorige week zei ik tegen iedereen dat ik er deze zaterdag niet bij zou zijn omdat ik moest werken met vrijwilligers in de Leidsche Hout. Door enkele deelnemers van deze groep werd ik er net op tijd aan herinnerd dat deze werkdag op 16 maart zou plaats vinden. Ik kon er gisteren dus gewoon bij zijn. Het nadeel is nu wel dat ik er op de WAN werkdag van 16 maart niet bij kan zijn, terwijl dat onze laatste werkdag van deze winter is.

Over de dag van gisteren kan ik in principe kort zijn: wederom werkten we in de moestuin en was het redelijk zonnig met toch wel een straffe wind. Bij aankomst op de parkeerplaats van de Zijldijk kwam ik gisteren als eerste aan en  dat bleef lange tijd zo. Na de 12 deelnemers van de 2 voorgaande zaterdagen viel alles natuurlijk tegen. Inmiddels arriveerde de pont en stapten er maar 4 personen op de boot. Op het allerlaatste moment zagen we in de verte op de dijk nog wat auto’s en fietsers dichterbij komen. Aangezien het geen doorgaande route is moesten ze wel van ons zijn. Precies om 10 uur kwam de laatste aan en waren we toch nog met 8 deelnemers. Onmiddellijk dacht ik, met 8 zagers krijgen we de moestuin denk ik niet af. Mijn gedachte kwam uit. Op een aantal vlieren na is de moestuin wel af, ondanks dat Chris ons wel heeft geholpen door met de electrische zaag de dikste knotten te korten.

Het was in tegenstelling tot vorige week goed vertoeven op deze werkplek. Doordat de zon al meer kracht heeft was het tijdens de pauzes dan ook genieten van zon, koffie en het over en weer geklets waarbij we blij waren dat onze Luuk er weer bij was. Zoals ik al eerder schreef hebben we het werk net niet afgekregen. Iets wat best jammer is want de komende 2 zaterdagen zouden we op een schitterende locatie werken. Deze onbewoonde werkplek heet de Lakerpolder. Dit is een onbewoond eiland in de Kagerplassen. (het eiland achter de Zwanburgerpolder waar een molen op staat.)

We hebben er nu voor gekozen om volgende week in ieder geval de moestuin af te maken + nog wat ander zaagwerk op het erf. Wanneer het meezit kunnen we dan halverwege de dag naar de Lakerpolder worden gevaren. Zo niet, dan hebben jullie op 16 maart een héle mooie afsluiting van het seizoen op de Lakerpolder.

Zoals het er nu naar uit ziet vindt het etentje plaats op 6 april. We zijn nu met 10 deelnemers. Waarschijnlijk gaan we bij restaurant Bregje aan de Breestraat in Leiden eten. Uiteraard kunnen jullie je nog steeds opgeven.

link naar film

 

Zoals jullie allemaal gezien hebben is er één, misschien zelf 2 eieren gepredeerd door een boommarter. Een soort die het in het Ommedijkse Bos reuze naar zijn zin heeft. Hij nestelt in holle bomen, onder houtrillen én in bosuilenkasten. Er is ooit een jaar geweest dat het hele uilennest werd vernield waarna de boommarter er zijn jongen grootbracht. Ook dit is natuur!

Ik hoop jullie volgende week weer allemaal te zien. SAME PLACE, SAME TIME! Zijn jullie deze winter nog weinig geweest? Jullie hebben nog 2 zaterdagen om het in te halen.

Groet, Johan.

 












 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten