zaterdag 27 januari 2018

Doorzagen



Beste allemaal,

Het wordt langzamerhand afgezaagd om het te schrijven, maar er is vandaag  weer flink gewerkt. Met mij meegerekend waren we met 7 deelnemers. Ondergetekende kan ik eigenlijk niet meerekenen omdat ik vandaag niet meer in mijn handen heb gehad dan een paar vingerdikke takjes en “ that’s it. “
Vandaag kwam ik zowaar als laatste aan. ( 10.04 u.). Ik pakte mijn gereedschap en samen met Tim ging ik de enkele resterende knotwilgen langs de laan opsnoeien. Nee, niet knotten.
De knotwilg is al eeuwenlang een snoeivorm van de Schietwilg ( Salix alba . ) Bij knotten hebben de Wilgen de neiging om van onderaf takken te gaan vormen. Door deze takken langs de stam weg te zagen  wordt de sapstroom gedwongen omhoog te gaan, naar de knot. Snoei je de stam niet dan zijn binnen enkele jaren de stamtakken 2 keer zo hoog als de knottakken. Zoals ik al schreef hebben Tim en ik ons tot de koffiepauze hiermee bezig gehouden.
Na de koffie ( met Speculaas van Pip ) verdween iedereen, behalve ik , weer richting de Houtakker achter de  boerderij. Hier stonden nog steeds enkele flinke wilgenstammen op een stobbe. Uiteraard moeten deze nog op de juiste hoogte worden afgezaagd. Ik had gehoopt dat Hans van Bemmelen er zou zijn. Hij heeft n.m.l. zijn certificaat motorzagen gehaald en wou graag binnen de groep wat ervaring opdoen. Ik kan hem sowieso  niet bereiken. Bij ieder verslag krijg ik een terugmelding.
Omdat het met het zaagwerk hier behoorlijk begint op te schieten, leek het me een goed plan om even over te wippen naar de andere kant van de Zijl, en wel naar Jan van Schie op/ in de Zwanburgerpolder. Hier stonden de Wilgen op de dijk me aan te kijken met een blik van: wanneer komen jullie nou ? We wachten op jullie, we zullen heel gewillig zijn. Hier ligt heel veel werk op ons te wachten. Ten eerste wordt het voorste gedeelte van de dijk ( vanaf de boerderij ) kort gezet. Globaal is dit t.o. de eerste woonboot en een stuk verder t.o. de laatste woonboot. Deze boot heeft een nieuwe eigenaar en wil ook graag meehelpen. Dat wordt KOFFIE ! Tevens wacht er midden in de polder, langs een mooie wetering een klein Geriefhoutbosje. Dit bosje is het oudste uit de omgeving. Rond 1650 stond al op de kaart. Of we hieraan toe komen weet ik niet.
Jan v. Schie heeft het land van de buurman er bij gekocht, waardoor hij nu eigenaar is van de hele polder. Op het land wat hij erbij heeft gekregen liggen 2 Geriefhoubosjes. Deze wil hij dus de komende jaren kort zetten ivm. de Weidevogels. 
Na mijn “ vluggertje “ op het eiland was ik rond 13 u. weer terug bij de groep. Althans wat er van over was. Haastte ik me terug om samen in de stal te lunchen, zie ik Dick v. H al weg rijden, Dick W. stapt net in en Arie wisselt net zijn schoenen om. Ik begreep het, iedereen was moe, voldaan , want er was veel gedaan.
KOMENDE ZATERDAG IS DE LAATSTE WERKDAG OP DEZE PLEK. 
Ben je hier deze winter nog niet geweest, kom dan volgende week. We zullen de Wilgenstobbe kort zagen, onze takken uit de sloot halen en nog enkele meters aan bomen naar het eindpunt door zagen en doorzagen.
Tot zaterdag 3 februari.



Groet,
Johan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten