zaterdag 21 januari 2017

Dipper

Op weg (deze keer eens met de auto) naar de boerderij van Sjaak en Pip, passeerde ik Luit die op de Zijldijk op z'n gemakkie fietsend van het zonnetje aan het genieten was. De Zijl was gedeeltelijk dichtgevroren, alleen in het midden een smalle vaargeul: wat een schitterend plaatje!
Wandelend op de kade zo'n 100 m. voor de boerderij passeerde Gerco me met de auto en vroeg belangstellend of ik soms een lift wilde. ,,Ik denk dat ik het wel red tot op het erf", antwoordde ik lachend.
Na het gereedschap bij elkaar geraapt te hebben, meldde ik me op de werkplek, waar al een man (en vrouw) of acht aan het werk was. Ja hoor, Peter was al bezig aan de dikste stobbe, dus ik vermaakte me met wat dunnere stammen. Het ,,van onderen", gevolgd door doffe dreunen, soms afgewisseld door het geluid van brekend ijs als zware delen van Peters wilg in de bevroren poel vielen, was niet van de lucht. Helaas heb ik geen foto van de "dip" van Peter, die met zijn rechterbeen door het ijs heenging en vervolgens in een blauwe overall met nieuwe laarzen van Sjaak terugkwam en weer verder ging.
Terwijl boer Sjaak tussen de stobben door laverend, tevreden constateerde hoe het bomenleger uitgedund werd, lieten de immer aanwezige kalkoenen hun afkeuring over onze aanwezigheid duidelijk merken. (horen bedoel ik) 
klik voor fotoalbum
Tijdens de lunch werden we, aan de zuidkant van de stal in het zonnetje en uit de wind zittend, getrakteerd op een super pan kippensoep. Wat smaakt dat geweldig en is het GENIETEN als je je koude handen rond zo'n warme kom legt.
Na de lunch de laatste werkzaamheden uitgevoerd en opgeruimd.
Volgende week vermoedelijk laatste werkdag aan de Zijldijk, dan is Johan er weer bij en hopelijk ook weer zo'n geweldige opkomst!
Groet,
Piet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten