zaterdag 7 november 2020

Superdag


Het winkeltje op boerderij Boterhuys.

,,monster,, es

Beste allemaal,

Wat was het een heerlijke zonnige zaterdag om het winterseizoen mee te beginnen. Wat, winterseizoen! In plaats van winterse kleding, mutsen met daaronder rode wangen waren het nu hemden, t shirts, zweet en rode wangen die veroorzaakt werden door de volop schijnende zon. Maar, de dag begon kil. Al vrij vroeg , rond 8.30 u fietste ik over een licht winterse Zijldijk. Rechts wit aangeslagen weilanden en links een spiegelgladde Zijl met aan de horizon de opkomende zon die de boomtoppen goud kleurde.

WAT EEN DAG OM TE BEGINNEN !

Ik hoor jullie denken: ,,wat moet je zo vroeg op de boerderij doen?" Ik moet toegeven dat ik enigszins nerveus was hoe deze eerste werkdag met alle Coronabeperkingen ging verlopen. Hoe zal het gaan? Wordt het niet te “ gezellig “? enz.

Wilgen bundelzwam

Zo moest het gereedschap en alle toebehoren buiten klaar staan om maar te voorkomen dat we binnen allemaal met elkaar het gereedschap bij elkaar moesten zoeken. Zo moesten er nog 2 extra balken over de sloot geplaatst worden om maar te voorkomen dat er te veel mensen over de zelfde balk moesten. Al met al was dit zo gepiept en was het wachten op de deelnemers.

Rond 10 uur stonden alle deelnemers op het erf en vertrokken we met kruiwagen vol gereedschap naar het  pestbosje. Halverwege het bos nam ik de werkzaamheden van de dag door, stelde ik een deel van de nieuwe deelnemers voor, maar liefst totaal 6 en werden alle Coronabeperkingen nog eens doorgenomen.

Hierna ging een deel van de groep aan de slag en kregen de nieuwe deelnemers nog wat extra uitleg over de werkgroep en de werkzaamheden. Eerlijk toegeven, ik voelde me vreemd en onprettig om zo op afstand een verhaal te vertellen. Ik was blij en misschien jullie ook wel dat we snel allemaal aan de gang konden. Dat ik van te voren zorgen over de dag had bleek overbodig. De dag verliep perfect, maar dat kwam mede door de zon en de aangename temperaturen. Iedereen had al snel zijn eigen plek, waarbij de andere deelnemers vaak niet te zien waren omdat ze op een andere plek bezig waren, terwijl een deel van de groep de takken en stammen aan de overkant van de sloot opruimden. Het dikke hout op aparte stapels en de takken op stapels die versnipperd worden.

De pauzes brachten we, verspreid zittend, in een weiland door waarbij we tijdens de 1e pauze gebak en in de 2e pauze soep kregen die vanaf de boerderij gebracht werd. Met dank aan Gerard en Mieke.

Maar even terug naar het gebak. Één van onze deelnemers, Arie Korteweg, nam na ruim 12 jaar lid te zijn geweest van de WAN afscheid. Hierbij wil ik Arie nogmaals bedanken voor de vele jaren die we samen in  de winterse polders en bossen doorbrachten. Je genoot niet alleen van het buiten bezig zijn maar ook van de gezelligheid tijdens het werk en de jaarlijkse etentjes. Al gaat het buitenwerk nu te zwaar voor je worden, samen buiten koffie drinken gaat nooit te zwaar worden. Je bent daarom altijd welkom.

Na  het gebak en de soep zijn we 's middags nog ruim een uur doorgegaan. Na het na tellen  en ontsmetten van het gereedschap en de handen gingen we allemaal moe maar voldaan naar huis.

Wanneer er de komende week geen verdere aangescherpte maatregelen komen hoop ik jullie zaterdag 14 november om 10 uur weer te zien op boerderij Boterhuys.

NEEM ZOVEEL MOGELIJK EIGEN WERHANDSCHOENEN MEE. INDIEN MOGELIJK NEEM ZELF ONTSMETTINGSMIDDEL MEE.

Groet,

Johan

                                                               

                                                                                                                  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten