zaterdag 7 maart 2020

Rommelig


Sporen in het bos
Beste allemaal,
Er zijn wel eens van die dagen dat het allemaal rommelig verloopt, dat het bij het begin al tegenzit en dat het ook gedurende de dag zo blijft. Dit alles was gisteren het geval.
In elkaars voetspoor liepen we rond 10 uur over het erf richting het Ommedijkse Bos. Over een pad wat nu over de hele breedte verhard is. Dus geen “ dreksleuf “ meer in het midden. Ik was nog maar net in het bos of ik hoorde een kreet, gevolgd door een harde plons. Nu heb ik s’winters in deze polder wel eens de zeldzame brilduiker ( eend ) waar genomen, maar dit was toch een heel ander type brilduiker. Een waarneming die ik liever niet had gedaan. De plons was nml. afkomstig van Dick die de sloot/greppel in gleed en nog net niet koppie onder ging. Drijfnat liepen we naar de boerderij om daar droge kleren te vragen. Natuurlijk hadden ze dat. Hij kreeg een overal met een maat waar ik nog bij kon en zo ging Dick na een kort en nat avontuur naar huis, zonder mij dan.
Na dit natte avontuur begon dan echt de werkdag. Het werd een van-alles-wat dag in het Ommedijkse Bos. Zo werden er voorbereidingen getroffen om vers materiaal in het bijenhotel te plaatsen. Piet en Mark waren druk in de weer om vliertakken in stukjes te zagen. Dit zijn takken met een zachte kern die uitermate geschikt zijn om in het bijenhotel te verwerken.
De meesten van ons waren in de weer met het verplanten van een aantal gemerkte boompjes. Deze zijn de afgelopen jaren met de bijenwerkdagen bij nader inzien een beetje ongunstig geplant. De te verplanten boompjes waren van een lintje voorzien zodat ze makkelijk te herkennen waren. Tevens werd er gezocht naar elzen en meidoornzaailingen om te verplanten o.a. voor de meidoornhaag op het erf.
En dan een activiteit die ik achteraf liever niet had gedaan. Ik had dan in ieder geval een betere zaterdagochtend/middag/avond gehad. Samen met Luuk gingen we gewapend met ladder het bos in om o.a. de pas opgehangen ransuilenmanden op te vullen met nestmateriaal in de vorm van houtsnippers  en het controleren van de 2 bosuilenkasten. Zouden de bosuilen na het succes van vorig jaar weer broeden? Door de zachte winter en daardoor veel muizen hield ik er stilletjes rekening mee.
Bij het naderen van de kast zag ik het al. SHIT !! De voorkant van de kast was door één van de stormen opengeslagen en wat erger was, er lagen kapotte eieren in en onder de kast. Ze waren dus al aan het broeden. Wat nog veel erger is:  ik heb in december gevraagd aan één van onze deelnemers om een nieuwe kast op te hangen. Een kast waarvan de voorkant bij controle open te klikken is.

JE KAN DE BOOM IN....
HAD IK NU MAAR DE OUDE KAST LATEN HANGEN!! 
Zo loop ik me op dit moment nog steeds af te vragen. 
Na deze Bosuilentragedie toch nog enige uitleg over de hierboven genoemde ransuilen. Ransuilen maken zelf geen nest maar broeden in oude kraaien/eksternesten. Bij gebrek aan deze nesten zijn nestmanden een goede plaatsvervanger. 
Zaterdag 14 maart is de laatste werkdag op boerderij Nellesteijn/Ommedijkse Bos. Er zal weer van alles gedaan worden: verplanten, opruimen en controleren van boombeschermers én het zagen en poten van wilgentakken. Op de boerderij wordt nml een nieuwe mesthoek aangelegd. ( de juiste benaming schiet me even niet te binnen ) Deze hoek moet opgaan in het groen. Oftewel, langs de betonnen wanden komen knotwilgen te staan. We gaan in het bos dus enkele wilgen knotten, dwz. we zagen de rechtste en langste takken, bewerken de onderkant en steken ze aan de rand van de mestopslag in de grond. Misschien strooien we vervolgens hier een bijenmengsel uit. Zo heb je 2 vliegen, uh.. bijen in 1 klap.

Ik hoop jullie volgende week allemaal te zien.

Groet,

Johan.


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Beste Kobo, dank voor het compliment. Bent u een trouwe lezer/volger ?

      Groet,Johan

      Verwijderen