zondag 29 juli 2018

Wildbeleving


Beste allemaal,

Iedereen zal vrijdag 27 juli 2018 herinneren als de warmste dag ooit. De hitte joeg me daarom ook s’avonds het huis uit. Ik besloot daarom richting het Ommedijkse Bos te vertrekken. Daar aangekomen was het rond 20.30 u nog 33 graden. Aangezien ik geen puf had om het snikhete bos in te duiken beperkte ik de route tot het weiland  langs de oostkant van het bos. In de schaduw en hopelijk genietend van de oostenwind. Dat genieten was er niet echt bij omdat het zelfs nu nog een bloedhete wind was. 
Ik liep tot aan de torenvalkenkast, benieuwd of de jongen al waren uitgevlogen. Voordat ik op deze plek arriveerde hoorde ik uit de polder een klagelijk, bedelend torenvalken geluid komen. De torenvalken waren uitgevlogen. Niet ver van het bos, langs de wetering, zaten ze ieder op een hek en/of paal luid om eten te roepen. Zelfs de kleinste van het nest was al uitgevlogen. Wat mij opviel was dat  pa en ma de Torenvalken niet langs gingen met voedsel. Ze vlogen een heel stuk verder naar een hek, onmiddellijk gevolgd door de “chicks “ . Ze moesten er duidelijk wat voor doen. 
Nadat ik dit tafereeltje een uurtje had bekeken liep ik om de achterkant van het bos langs naar de westkant, waar inmiddels de zon was verdwenen. Hier had ik in het late avondlicht een mooi uitzicht over dit deel van het bos en het aangrenzende weiland. Op deze plek is het altijd hopen op een “ wildbeleving aan de rand van Leiden. “ De tijd vorderde, de hoeveelheid licht nam af, de luiheid bij mij nam toe en het bleef heet. Het gevolg was dat ik steeds verder onderuitzakte en dat het met een rugzak als kussen eigenlijk best wel lekker lag op dit gortdroge grasmatras.
Na een half uur schoot ik plotseling wakker. Niet van de kou of het vocht , maar wel van de muggen. Het was inmiddels 22.15 u en toen ik weer rechtop zat sprongen er , bijna in de duisternis, 4 reeën  uit het bos. De hindes als eerste gevolgd door een hitsige bok die ze stuk voor stuk opjoeg. Opvallend was dat er een klein exemplaar  tussen liep. Dit zou wel eens een kalf van afgelopen jaar kunnen zijn. Stil juichend van deze wildervarig bleek het feest nog niet over. Terwijl de reeën grazend in het weiland stonden, kwam er een vos tevoorschijn die al struinend de rand van het bos verkende. Een meter of 30 voor mij nam hij keurig de plank over de sloot naar het oude bos. Na 5 minuten ging hij ook weer keurig aan de andere kant via de plank de polder in. Dit is al de 3e keer dat ik dit waarneem. Wat was het doel van deze vos ?
Al met al was dit een avond met één grote wildbeleving aan de rand van Leiden.

Groet,
Johan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten