zondag 11 februari 2018

Eénzaamheid 1



Beste  allemaal,

Wat …….was………het……..gisteren……. genieten.
Meer valt er in dit verslag eigenlijk niet te vertellen. Het was simpelweg genieten. Het weer was goed, de sfeer was gezellig en de catering was perfect. Catering ? Ja, maar daarover later meer.
Toen ik gisteren de deur uit stapte mopperde ik in me zelf zoiets van mwah, wat wordt het met het weer. Kil, nevelig en een fijne miezer. Niet aanlokkelijk.
De zaterdag begon voor mij vroeg. Ik was rond 9.15 u. al bij Sjaak en Pip. Sjaak en ik  zouden samen  het gereedschap + de Kerkuilen nestkast naar het einde van de Zijldijk brengen, alwaar we door Jan v. Schie over zouden worden overgezet.
Hier aangekomen was het mysterieus. De zon kwam net door, nevelig, windstil en een spiegelgladde Kaag.
We ( 6 deelnemers ) werden deze keer door neef Nico  met de pont van de Kaagsociteit overgezet.
Vervolgens werden we aan de Wilgendijk van de Zwanburgerpolder afgezet. Nou ja, niet helemaal. Het koste ons geen cent.
We gingen aan de slag t.o de laatste woonboot aan de dijk. Dit was een gedeelte waar het Wilgenhout al weer behoorlijk hoog stond. Zoals ik vorige week al schreef is het de bedoeling dat we hier in de Zwanburgerpolder 3 á 4 zaterdagen gaan werken. We zullen buiten het reguliere onderhoud deze keer ook proberen om een aantal grote Iepen om te halen. ZONDE ! hoor ik jullie denken. Het is inderdaad ook zonde, maar het is enerzijds beter voor de weidevogels wanneer er niet al te hoog hout staat, anderzijds komt het de kwaliteit van de dijk ten goede. Bij storm vangt zo’n gevaarte heel wat wind op. Door het schudden van de boom zouden er sneller scheurtjes in de dijk kunnen ontstaan.
Tijdens de uitleg over het werk liet ik als voorbeeld een grote Iep zien en dat er zagers zijn zoals Peter die hier hun hand niet voor om draaien. En ja hoor, even later lag de boom.
Even nadat wij begonnen kwam de nieuwe eigenaar +  echtgenote  van de woonboot aanvaren om kennis met ons te maken. Ze hebben afgelopen zomer deze boot gekocht. Ze waren zo blij dat ze komende maanden een vrij uitzicht krijgen over de polder. Als dank hiervoor kwam de “ serveerster “ regelmatig langs met koffie, stroopwafels, koffie ,stroopwafels, koffie enz. enz.
Rond 13 u. had ze heerlijke erwtensoep gemaakt, die we binnen rond de potkachel konden opeten/slurpen. Kunnen jullie het voorstellen ? Na een paar uur de wind om je oren, zon in je gezicht en dan een warme kamer, kachel, erwtensoep en een schitterend uitzicht over de verlaten Kagerplassen.  Vervolgens weer naar buiten . BRRR ! Jullie raden het al : komende zaterdag gaan we hier weer verder.
Het seizoen gaat langzamerhand toch wel opschieten. Er rest ons nu nog ongeveer een maand. In die laatste maand worden er in ieder geval nog 300 boompjes in het Ommedijkse Bos geplant. Nu probeer ik om in  de Zwanburgerpolder 4 zaterdagen te kunnen werken. Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om op 3 maart al met planten te beginnen. Dit scheelt weer voor 10 maart. Om nu iedereen te vriend te houden stel ik voor om de resterende weken doordeweeks ook een dag te werken. Dit kan zagen aan de Kaag betekenen of planten in het Ommedijkse Bos. Mijn eerste optie is om komende woensdag 14 februari aan de Kagerplassen te werken.
Mijn vraag aan jullie is :  wat vinden jullie van dit idee ?
Is woensdag een goeie dag of zijn er doordeweekse dagen dat er meer kunnen ?
Uiteraard ben ik er zelf niet bij. Diegenen die  dit een leuk idee vinden  , maar niet op woensdag kunnen, kunnen onderling een betere dag afspreken.
Ik zie jullie in ieder geval over 2 weken. Komende zaterdag ben ik er niet, maar de werkplek is bekend. T.o . de laatste en t.o. de eerste woonboot.

Groet,
Johan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten