zaterdag 11 november 2017

Ghansproof



Beste Hakkers,

Om met de titel te beginnen: het was vandaag een matige opkomst voor de eerste officiële werkdag van het seizoen. Er waren weliswaar 7 deelnemers, maar wanneer ik naar de deelnemerslijst kijk tel ik toch 22 deelnemers  excl. een aantal geïnteresseerden. Ik heb een idee dat de groep langzamerhand een beetje in dut. Maar gelukkig was daar vandaag een nieuwe deelnemer die dit gevoel bij mij een beetje weg nam.
Tot zover mijn klaagzang .
Het werk was deze zaterdag te verdelen in 3 verschillende werkzaamheden. Chris heeft zich vol toewijding bezig gehouden met de “ erfenis van wijlen Kees v.d. Berg “. Het snoeien van de enkele fruitbomen ( appel en peer ). Deze zijn ooit aangeplant door een jager die iedereen liever niet dan wel zag. Om dit te laten merken hebben we deze boompjes een kleine 20 jaar verwaarloosd door ze niet te snoeien.
De huidige persoon die het jachtrecht in de Ommedijkse Polder heeft,  is een zeer geschikt persoon. Als antwoord hierop snoeien we al een aantal jaren de fruitbomen voor hem. Dat het vakkundig snoeien effect heeft blijkt wel. Er wordt ieder jaar behoorlijk wat fruit van de bomen gehaald. Zoveel zelfs dat iedereen , incl. de reeën er een appeltje van mee pikken.
Ron , Chris en ik hebben vandaag de nestkasten schoon gemaakt, verplaatst en “ gansproof “ gemaakt. De eerste mooie waarneming liet hierbij niet lang op zich wachten. Bij het omhoog klimmen naar de Bosuilenkast vloog er vlak boven ons een bosuil uit de kast. Dit is een goed teken voor het komend voorjaar.
Gelukkig waren we nu vroeg met de nestkasten verschonen. Wanneer we dit in januari / februari zouden doen is de kans groter dat we de uilen verstoren tijdens het broeden. Bosuilen beginnen nml.  vroeg met broeden.
Zoals ik al eerder schreef zijn de 2 Torenvalkenkasten “ Nijlgansproof “ gemaakt.  Dit is gedaan door 2 latjes voor de ingang te timmeren. De Torenvalk kan er dan nog in, maar de Nijlgans niet.
Als laatste namen we de Steenuilenkast onderhanden. Deze was afgelopen jaar uit de boom gevallen en hing halverwege aan een touw te bungelen. De kast heeft nu een mooie plek gekregen op het erf van boerderij Nellesteijn, in een oude knotwilg. Steenuilen broeden normaal gesproken in oude schuurtjes of in oude knotwilgen met veel holtes.
Tot slot is er natuurlijk ook nog gezaagd. Er is weer heel wat werk verzet. Ik denk dat in 2 zaterdagen tijd al een derde van het perceel is verzaagd. Het gaat ons dus voor de wind
De nieuwe deelnemer heeft voor de koffie een rondleiding door het bos gekregen, waarna hij daarna samen met Piet aan de slag ging.

Ik wens iedereen een prettige werkweek en ik hoop jullie komende zaterdagen weer te zien, en lees de 1e alinea van dit verslag nog even door.

Groet,                                                                                                                                                                                                                                           
Johan
Fluweelpootje
Kogelhoutskoolzwam


Geen opmerkingen:

Een reactie posten