zaterdag 10 september 2016

Fruitig hakdagje

                                                                                                                         

Beste hakkers,

Wederom was het vandaag qua hakkers een rustige dag . Vandaag waren dat Chris, Arie en ik.
De temperatuur hield zich op een redelijk niveau. Licht briesje en niet al te heet. Dit laatste komt waarschijnlijk doordat Chris en ik een flink deel van de tijd in de schaduw hebben staan zagen. Om toch zo veel mogelijk de zon te ontwijken hebben we, voor de pauzes,  de bank verplaatst naar de grote appelboom, waar dit jaar verschrikkelijk veel appels aan zitten. Onder deze boom was het heerlijk vertoeven. Genieten van de rust, omgeving én de vele appels aan de boom.
Deze en de andere 2 fruitbomen zijn afgelopen winter door Chris op vakkundige wijze gesnoeid, want de takken kunnen het gewicht van de vele appels bijna niet meer dragen.
Na de pauze kregen we opeens hulp van 3 hele bijzondere vrijwilligers. Boer Johan ( nee, ik heb me niet verkleed ), zijn zaterdaghulp en het 3 jarig zoontje van Johan en Annemarie kwamen ons helpen en hebben nog heel wat hout gekloofd.
Na de 2e pauze kwam boer Johan  weer terug omdat tijdens het middageten zoonlief had gezegd : ik wil de houthakkers helpen, ik wil naar die aardige meneer met “ HAAR OP ZIJN MOND “. Nog niet wetende dat dat een baard heet. Arie, je hebt wel indruk gemaakt.
We kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het werven van vrijwilligers.

Afsluitend wil ik toch nog iets over de eerder genoemde fruitbomen uitleggen. Voor diegenen die niks van deze bomen afweten , kan ik me zo voorstellen dat er gedacht wordt : Fruitbomen in een Geriefhoutbos !  Dat past niet. Dat klopt. Ze horen er ook niet thuis. Ze zijn er ooit aangeplant door “ good old “ Kees v.d. Berg.    Dat was de jager in het gebied en beheerde  het Ommedijkse Bos als zijn eigendom.
Dit speelde allemaal zo’n 30 jaar geleden. De periode dat Hans v. Daalen en ik hier voor het eerst zijn gaan zagen. Uit protest voor het aanplanten van de fruitbomen hebben we er nooit  wat aangedaan , waardoor ze nooit opvielen.
De persoon die nu het jachtrecht in de polder heeft ( eigenaar van de konijnen ) is een hele vriendelijke man en stelde het erg op prijs als we wat aandacht aan deze bomen wilden geven..

Ik hoop jullie volgende week weer eens te zien.
Kom mee naar buiten allemaal,  dan gaan we naar het Ommedijkse Bos.


 Groet,
 Johan 

             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten