Posts tonen met het label foto's Lydia.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label foto's Lydia.. Alle posts tonen

zaterdag 31 augustus 2019

Struikgeruis

31-08-2019
 27-02-2016.

Wat ruist er door het STRUIK gewas? 

Beste allemaal
 Vandaag was het zo’n  dag waarbij ik dacht : zijn we nog wel een werkgroep ? Of bestaat de groep alleen maar uit koude oren/voeten/handen zagers.
Gelukkig verscheen er rond 10 uur een bekend gezicht in de persoon van Lydia.
Maar Lydia koos er voor om mee te lopen met de KNNV flora inventarisatie en hiervan een flink aantal mooie f
oto’s te maken.
Het was  vandaag de laatste inventarisatieronde. De complete inventarisatielijst verschijnt gedurende de komende maanden. Dus geen Lydia die me bij stond.
Gepakt en gezakt met boombeschermers en stokken verdween ik in het struikgewas, mezelf een weg banend door meters hoge brandnetel en braam. Wat me aan de beplanting opviel was dat er vooral in het gedeelte met de meeste schaduw ( zuidoost zijde ) er redelijk veel nieuwe beplanting afgestorven is, mede veroorzaakt door de droogte.
Er staan hier ook relatief weinig elzen, terwijl we hiervandaan juist heel veel elzenzaailingen verplant hebben, dus naar andere percelen. Wanneer je goed kijkt zijn er een aantal boompjes ook ongunstig geplant. Boompjes die bv. na 1 seizoen al met de top in een andere boom verstrikt zitten, terwijl een paar meter er naast een open plek is waar niets staat. Afgelopen winter was alles natuurlijk kaal en zagen de deelnemers van de bijenwerkdag geen verschil tussen schaduw en lichte plekken.
Komende winter zullen we geen nieuwe beplanting meer aanschaffen maar met de eigen groep deze boompjes  her en der verplaatsen.

In het open middengedeelte was het een eldorado van licht, distels, wilgenroosjes, vlinders , libellen en ga zo maar door. Een compliment aan ons allemaal dat we het bos zo afwisselend kunnen houden , ondanks alle aanpassingen door o.a.  de essentaksterfte !!!

Als afsluiting nog een mooie belevenis.

Vlak voordat iedereen naar huis ging overliep ik 4 reeën die onder een grote meidoorn lagen te doezelen. Het ging allemaal heel snel. Alle takken zwiepten, overal gekraak en ik zag nog net vier bruine ruggen alle kanten op schieten, waarvan er één,  geloof het of niet, mijn kant op rende.
Hij dacht waarschijnlijk dat ik een blauw aangeslagen boom was, want hij rende rakelings langs me heen. Het ging zo snel dat ik er eigenlijk niet van kon genieten.
Zo zie je wederom : voor natuurbeleving hoef je niet naar de Veluwe .

De volgende werkdag is 14 september

Groet,
Johan                                                                                         
    Link naar fotoalbum van Lydia.
https://photos.app.goo.gl/yixVXKvKKsNybJaa9
.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
                                                                                                 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

zaterdag 3 november 2018

Natuurwerkdag WAN 2018





Beste allemaal,

Het WAN werkseizoen is vandaag officieel geopend met de landelijke Natuurwerkdag.
En wat voor een natuurwerkdag. Een blauwe lucht, een herfstzon boven ons en een heerlijke temperatuur. Wat willen we nog meer.
We waren incl. begeleiders met 18 personen. 18 personen waarvan de leeftijd behoorlijk uiteen liep.
Zo was de jongste 12 en de oudste 77. Dit was onze ouwe rot, de troetelbeer van Wassenaar, onze Gerard. Wat was het leuk om hem weer te zien. 

Nadat de begeleiders om 9 uur al op de boerderij waren, begonnen de voorbereidingen: gereedschap naar het bos brengen, spandoek ophangen, her en der op de Maaldrift routepijlen ophangen enz.
Rond 9.45 u kwamen de eerste deelnemers al binnendruppelen. Na een welkomspraatje op de boerderij, gereedschapsinstructie en uitleg in het bos, konden Lydia en ik als demonstratie de eerste boom van het seizoen zagen. Rond 10.45u. kon iedereen dan eindelijk de zaag en rodax ter hand nemen en zelf aan de slag gaan. Onder invloed van de steeds hoger komende zon werden de bomen in hoog tempo gezaagd en maakte de stilte in het bos plaats voor een regelmatig  “Van onderuh “. 

Na ruim een uur gezaagd te hebben was het tijd voor koffie en werden door ons de bekende verhalen over het Ommedijkse Bos verteld. De geschiedenis, de kreek enz. enz.
In de middagpauze zorgde boerderij Nellesteijn voor diverse stukjes kaas, waarvoor onze dank. 

Bij het afscheid kreeg iedereen, als dank, een zakje met bloembollen. Er is nog genoeg over, dus onze eigen hakkers kunnen de komende weken hier ook van profteren .
Na het gereedschap te hebben geteld, gesorteerd en te hebben opgeborgen  fietsten we vergezeld door 2 deelnemers richting “ Het buitenhuis  “ aan het Valkenburgse Meer. Hier werd nog even nagepraat en genoten we van ons biertje.
Al met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde landelijke natuurwerkdag. 

Nadat we deze dag gehad hebben is het Ommedijkse Bos weer voor “ onze “ en evt. nieuwe hakkers.
Vanaf vandaag ( 3 november ) werken we weer wekelijk in het Ommedijkse Bos. In ieder geval tot aan de jaarwisseling.

Agenda

10 november zagen Ommedijkse Bos
17 november zagen en schoonmaken/repareren van de nestkasten



LINK NAAR FOTOALBUM
Klik op de rodax voor fotoalbum