zaterdag 4 november 2023

Natuurwerkdag 2023


 

 

Beste allemaal,

De motor draait weer, de eerste boom is gezaagd en de houtril is weer wat opgehoogd. Zo’n eerste dag is altijd wat rommelig. Wat is de bedoeling komende maanden, wat hoeven we niet te doen? enz. enz.

Om 10.00 uur opende ik het nieuwe werkseizoen bijna formeel op het erf. Hierna vertrokken we richting het bos waar ik een niet al te korte rondleiding gaf langs het perceel waar we de komende tijd werken. De bomen en struiken die niet gezaagd mogen worden, veelal nieuwe aanplant, had ik de zaterdag ervoor al voorzien van een lintje, terwijl Chris verschillende banen tussen het braamstruweel had gemaaid richting de houtril aan de buitenkant van het bos.

Tijdens het welkomstwoord had Kevin Hollmann zich bij de groep aangesloten. Hij is een bijzonder getalenteerde natuurfotograaf. Een fotograaf die de meeste foto’s maakt vanuit een kleine camouflagetent. Heel onopvallend dus. Hij zal de komende jaren regelmatig tijdens de mooiste ochtenduren in het bos aanwezig zijn. Zijn foto’s kunnen ons op veel manieren van pas komen. Het levert voor ons blog en de website van boerderij Nellesteijn mooie foto’s op en het levert extra informatie op over de flora en fauna.

Na de uiteenzetting van het werk zocht iedereen het gereedschap op en al snel hoorde ik de vertrouwde kreet van onderuh. Terwijl iedereen aan het werk ging liet ik Kevin het bos, de bosuilenkast en andere wetenswaardigheden zien. Tijdens het struinen vonden we enkele lugubere vondsten. Een geplukte spreeuw en een kerkuil die gegrepen was door??? Wij denken door een havik. De moordenaar vliegt nog vrij rond.

Toen ik dan eindelijk wat wilde gaan doen, belde Chris op: ,,Ik kom met een aantal boompjes naar het bos.¨ In Leiderdorp mochten bewoners zelf boompjes uitsteken voor de eigen tuin. (of voor het Ommedijkse Bos.)

Toen ik ook daar net mee begon om ze uit te sorteren werd ik gebeld door een fotograaf van het Leidsch Dagblad. Of hij langs kon komen. MAAR NATUURLIJK!! Daar zeggen we geen nee tegen. Ik had nog niet opgehangen of het weer sloeg om. Nadat het maar liefst een hele ochtend droog was, begon het stevig te regenen. In afwachting van de fotograaf besloten we alvast te gaan eten.

Na aankomst van de fotograaf vertrokken we toch maar naar het bos en werden er een paar foto’s gemaakt. Het resultaat is te zien op ons blog. Al met al was de eerste dag best wel rommelig maar ook afwisselend.

Komende zaterdag ben ik er waarschijnlijk niet en als ik kom dan is het hooguit tot de eerste pauze.

Groetjes, Johan.

 

Eén van de vele zwamsoorten in het bos: de klontjes trilzwam
.

 

Moordpartijen in het Ommedijkse Bos:

Foto 1 is een geplukte spreeuw. Foto 2 en 3 zijn van een gegrepen kerkuil. Waarschijnlijk door een havik. De moordenaar vliegt nog vrij rond.

Groet, Johan.

 

 

 


                                                                                

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten