maandag 26 juni 2023

Bij en Riet



 

 Weken geleden had Johan langs zijn neus weg laten vallen dat de bijenkast niet meer zichtbaar zou zijn....  Dat heeft enige tijd voor mij nodig gehad om ,,binnen te komen,, zodat ik me dit weekend ineens realiseerde dat de bijen wel eens in de file zouden kunnen hangen voor de kast in het Ommbos. Derhalve stond vandaag een bezoekje -met snoeischaar- aan Nellesteijn op het programma. Via het kurkdroge weiland achter de stal, over de loopplank aan de oostkant-zuid het bos in. Ook hier droogtescheuren in de bodem en in de stukken van de kreek die ik kon zien, was geen druppel water meer te vinden. Ik kan me herinneren dat ik al eerder halverwege het bos aan het zoeken ben geweest naar de lokatie van de bijenkast. Je weet dat deze iets ten zuiden van de oude meidoornopslag, ter hoogte van de doorsteek naar de westzijde, aan de oostelijke sloot moet liggen. Maar van de meidoornopslag is -vrijwel- niets meer over: gelukkig heeft Chris de doorgangen onlangs vrijgemaakt (voor de boswandeling van Carolien) zodat ik in ieder geval dat herkenningspunt had. Desondanks was het toch even zoeken in het met brandnetels, braamstruiken, klitten, kleefkruid en 2 meter hoge speerdistels overwoekerde deel waar ik doorheen moest... Eenmaal mijn weg gebaand, was het riet wegknippen voor de bijenkast een fluitje van een cent. Het viel me op dat er weinig bedrijvigheid rond de kast was en dat zeer veel uiteinden van de bamboe en rietstengels in de kast (alweer) waren dichtgemetseld. Vermoedelijk is door het droge, warme voorjaar de actieve periode voorbij getuige de vele dichte bamboestengels.

Iedereen fijne vakantie toegewenst. (en als je niet op vakantie gaat, is er nog een leuke bezigheid: opschonen van de kreek..)

                   Groet,  Piet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten