woensdag 4 augustus 2021

Gastheer


Vanmorgen in het Ommedijkse Bos het bijenhotel opgezocht om eventjes de doorgang in de rietkraag aan de voorzijde van de kast te bewerken. Daar dacht ik wat te makkelijk over! Ik wist waar ie ongeveer moest staan: vanuit het weiland kon je het puntdakje nog net zien, maar vanuit het bos....

Na het toegangshekje zag je een goede 25 meter waar het pad aan de oostkant loopt. Daarna...Goed, ik had uiteindelijk een snoeischaar en tang meegenomen. Halverwege -schat ik- merkte ik dat de zon in plaats van schuin rechtsachter me, schuin linksachter me stond: dat kon wel kloppen, want ik zat haast in de eeuwenoude...(voor de insiders) Van hieruit dus scherp rechts aangehouden en ja hoor, daar kwam de sloot aan de oostkant in zicht. Nu zorgen dat ik de inmiddels nog maar een kwart meter hoge oude meidoornopslag niet zou missen, want daar staat de kast in de buurt. Afijn, ik was dus haast al voorbij het meidoornhoopje toen ik het laatste deel hiervan zag. Het is dat ik weet waar het hotel staat, maar vanuit het bos: ONZICHTBAAR. De laatste brandnetelmeters weggeknipt en uiteindelijk de kast ,,ontzet,, Tijdens inspectie van de kast zag ik dat opvallend veel vliertakken/stammetjes met diameter tussen 20 en 40 cm door de bijen zijn dichtgemetseld.

Iets voor de werkzaamhedenlijst, Johan. 1) Eén van de bevestigingspalen van het toegangshekje naar het bos staat op omvallen. 2)  Omdat februari/maart deze bijenkast van nieuw materiaal moet worden voorzien, toch kijken of we aan vliertakken kunnen komen.

Hieronder een dode knotwilg die als gastheer dient voor nieuw leven: boven in de knot een esdoorn, hazelaar en lijsterbes. Weliswaar niet in het Ommedijkse Bos gekiekt, maar toch waard om even te zien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten