zaterdag 12 september 2020

Kloven

Beste allemaal,

Er is vandaag maar liefst 5 kuub weggegaan. Dat betekent dat er nog ruim een kuub ligt. Dit schijnt al gekloofd te zijn en moet dus alleen nog maar in zakken gestopt te worden.

Vorige maand informeerde ik jullie over buurttuin De Schans aan de Lammenschansweg in Leiden. Deze tuin wordt opgeheven en alle beplanting kan gratis opgehaald worden. Het zijn veelal boomsoorten die we de afgelopen jaren ook in het Ommedijkse Bos hebben aangeplant. 19 en 20 september kunnen we het nodige materiaal uitzoeken. Johan of in ieder geval iemand van de boerderij heeft aangeboden om te rijden en de bomen ( max. 2 m. ) ergens tijdelijk “ op te kuilen “

 Nu moeten we dus iets organiseren !

Wie wil het kloofhout afronden. Dit is met 2 man wel te doen . Komende week worden er nieuwe zakken gehaald. Een nog belangrijkere vraag :  wie wil er in de buurttuin aan de slag om daar boompjes uit te graven. Ik zal er in ieder geval zijn. Er worden zowiezo vrijwilligers gevraagd om zoveel mogelijk boompjes te redden voordat ze de versnipperaar in gaan. Na uitleg is de tuin makkelijk te vinden. We moeten alleen dan wat regelen om de spades van de boerderij daar te krijgen .

 Ik wens jullie een prettige zondag , werkweek en ieder geval tot zaterdag.

 Groet,

Johan.


 

Ook vandaag heeft een groepje Wanners zich bezig gehouden met het opruimen van het hakhout op de ezelsweide. ( terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af waarom Johan ons daar laat werken.......) Nieuw in de groep is Hein die zich samen met Gerco gestort heeft op het klein maken van de restanten hout welke nog opgeslagen lag bij de ingang van het bos. 

Gerco had een speciaal ,,kloofapparaat,, meegenomen om uit te proberen. Het werkt prima, voorwaarde is wel dat het op een stabiele ondergrond moet staan en geen kloofbijl gebruiken maar een hamer. Dick en Daan konden er aardig mee overweg! Carolien en Piet hielden zich bezig met het vullen van de zakken. Er lag duidelijk meer hout dan we dachten, want toen de rookwolken (transpiratiedampen) opgetrokken waren, lag er tenminste nog een kuub of anderhalf en waren de zakken op!
Volgende week nog wat kloofwerk, de restanten wegwerken en een schone weide opleveren, ik zal kijken of ik nog wat houtzakken kan aanschaffen.

Groet,

Piet.

Cracker van Gerco






Geen opmerkingen:

Een reactie posten