zaterdag 21 december 2019

Boterhuis 1



Een nieuw begin op een vertrouwde plek
 

De boerderij van Sjaak en Pip. Het klinkt zo vertrouwd. Ruim 34 jaar lang loop ik hier al rond, waarvan bijna 30 jaar met onze werkgroep.
Ik heb hier bijna alle kinderen geboren zien worden ( niet letterlijk natuurlijk ), ik heb ze zien opgroeien, sommigen gingen met me mee nesten in het weiland zoeken en ik heb ze op latere leeftijd de boerderij zien verlaten.
En nu, nu is één van de dochters samen met haar man weer terug op het nest, op haar eigen boerderij. Boerderij Boterhuys, zoals de boerderij altijd al heette.
Vanaf nu spreken we over de boerderij van Gerard en Mieke.
Ze hebben hier grootse plannen.


   Allereerst is de boerderij omgevormd tot een biologisch bedrijf waarbij vooral de weidevogelbescherming een grote rol zal gaan spelen. Zo is een deel van de percelen ingezaaid met een mengsel van kruidenrijk grasmengsel wat meer insecten en dus ook meer voedsel voor de weidevogels oplevert. Zo wordt er een perceel ( naast pestbosje ) omgevormd tot plasdrasland. Dit levert ook weer meer voedsel voor de weidevogels op. De boerderij zal in de toekomst een ijsjesboerderij gaan worden.
Om het voor het publiek en de natuur zo aantrekkelijk mogelijk te maken, wordt de berm langs de oprijlaan ingezaaid met een bloemrijk bijenmengsel + Bijenkast en zal er een kleine hoogstamboomgaard komen met daaromheen enkele picknicktafels waar het publiek in alle rust van de omgeving, het uitzicht én hun ijsje kunnen genieten.
Als laatste, of eigenlijk als eerste, moet er een geordende takkenwal komen waar we iedere winter ons snoeihout in kwijt kunnen. Hier zijn we gisteren mee begonnen.
Deze winter, ik denk 4 zaterdagen, zullen we achter de boerderij weer een deel van het hakhout op stobben zetten.
Tevens zullen we de wilgen langs de laan weer gaan knotten.
Na deze uitgebreide uiteenzetting over de boerderij vragen jullie je waarschijnlijk af of er nog een verslag van de werkdag komt. Daar kan ik in principe kort over zijn.
Er is weer heel veel gedaan , het was weer oergezellig en de soep was heerlijk.
Nadat Gerard en Mieke zich aan de groep voorstelden, lieten ze vol trots hun jongste dochter Vera zien. Hierna togen we met gereedschap en al naar het bosperceel. Hier kon iedereen zijn/haar harT weer ophalen. De takken werden op de wagen geladen en gelijk weggereden naar de plek waar de wal moet komen. Wat me opviel was de goede samenwerking met Gerard. Zodra de kar vol was reed hij het weg en hielp zelfs mee in het bos. Iets wat ik in al die jaren nog nooit, op welk bedrijf dan ook, heb meegemaakt.


Wat me verder opviel was de grote gevarieerdheid aan jonge boompjes die tussen de grotere Essen, Elzen en Wilgen stonden. Zo ontdekte ik o.a. Lijsterbes, Meidoorn, Vlier, Sleedoorn, Hulst en zelfs enkele kleine Beuken en Eiken. Allemaal soorten die bij het “ natuurlijk bosbeheer “ horen. Deze soorten staan er dan ook duidelijk gemerkt bij zodat ze niet gezaagd hoeven te worden. Door deze nu te sparen  houden ze de komende jaren een voorsprong op de anderen beplanting en kunnen ze zich beter als boom/heester ontwikkelen.
De koffie en de lunch nuttigden we aan de kersverse picknicktafels die in de stal klaar stonden, waarbij onze vertrouwde Sjaak van Schie nog even aanschoof voor een praatje.
Tijdens de lunch serveerden  Gerard en Mieke ons heerlijke kippensoep. Al met al was het weer een geslaagde en bovendien gezellige werkdag.
Ik hoop jullie volgende week weer allemaal te zien. Denk aan de omleiding. Zie hiervoor het verslag van vorige week.
Het verslag is binnen enkele dagen omlijst door foto’s te lezen op groepwan.blogspot.com

Ik wens iedereen fijne feestdagen.

Groet,
Johan


December 2019: Koekoeksbloem



 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten