zondag 26 mei 2024

Ron`s kast

 


Beste allemaal,

Met een minimale opkomst van 3 man en met miezerregen vertrokken we vanochtend vanaf het erf van boerderij Nellesteijn richting het bos. Het doel was om o.a. de ransuilmanden te controleren, al wist ik eigenlijk al dat het antwoord negatief was.

Achter in het oude bos aangekomen hebben we 2 torenvalkenkasten hangen, één  “officiële” van de vogelbescherming en een door Ron Nelemans zelf gemaakte kast. In beiden kasten was het de afgelopen 10 jaar angstvallig stil. Tot dit voorjaar, toen ik op de bosuilencam het geluid van torenvalken op de achtergrond  hoorde. Héé, het zal toch niet waar zijn! Bij mijn bezoekjes aan het bos dit voorjaar zag ik ze baltsen en zelfs paren. Maar waar dan? Totdat ik 2 weken geleden vanuit het weiland een vrouwtje in de kast zag liggen, met haar kop net boven de rand. Niet in de kast van de vogelbescherming, wat ik verwachtte maar in de kast van Ron. Hier zitten dus nu 5 kerngezonde kuikens in. Hopelijk blijft de boommarter hier wel weg.

Tot slot deden we een poging om de kerkuilenkast in de stal te controleren. Om hier te komen was op zich al een speurtocht met enige hindernissen. Waar komen we het makkelijkst in de stal zonder te hoeven klimmen en waar we zo min mogelijk tussen de koeien door en dus door de mest hoeven te banjeren? Eenmaal binnen in de stal werden we nauwlettend in de gaten gehouden door een mestrobot. Het leek wel of we interessant waren voor het apparaat, of zag “het ding” dat we inmiddels teveel mest aan de schoenen hadden? Ondanks alle hindernissen troffen we een lege kist aan.

Al met al zijn we weer 2 uurtjes actief geweest in een zomers bos waar alles groeit en bloeit en waar het behoorlijk nat was.

 

  

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten