zaterdag 8 januari 2022

De kop is er af

De kop is er vanaf, de eerste boom is..... klik op READ MORE voor het verslag van de werkdag.

       Beste hakkers,

De kop is er vanaf, de eerste boom is gevallen. Voor de WAN is 2022 begonnen zoals 2021 eindigde. Ik hoop dat “onze zaterdagfamilie“ er weer een mooi jaar van kan maken, zonder veel covid beperkingen en hopelijk weer eens een gezamenlijk etentje of een dagje weg. Een veel gestelde vraag is altijd: heb je nog goede voornemens of wensen?Wat de wensen betreft zou ik graag al die “passieve“ deelnemers van de groep weer eens willen ontmoeten. Sommigen zijn jarenlang actief geweest, maar door allerlei omstandigheden uit het zicht verdwenen maar nog wel actieve bezoekers van het blog zijn. JULLIE ZIJN NOG STEEDS WELKOM!!

Vandaag was een dag die me deed denken aan de werkdagen van vorig jaar. Een opkomst van maar liefst 13 deelnemers. Laten we dit vast houden. Er is vandaag verschrikkelijk veel gedaan. Waar ik ook liep, overal hoorde ik gekraak van vallende bomen, reacties van kijk uit, van onderen enz. Wat geniet ik van deze dagen. Al leek ik zelf vandaag op een oude dieselmotor. Ik kwam moeilijk op gang, kon mijn plek en drive niet vinden. Gelukkig attendeerde onze “koffiedame“ Lydia me dat het pauze was. Dit was een goeie zet. Na een bakkie was het probleem verholpen. Ondanks dat het weer een grauwe en dit keer een waterkoude dag was hebben we bijna de hele dag droog kunnen werken.

Maar er is ook natuurnieuws te melden. Bij aankomst op de parkeerplaats van boerderij Nellesteijn was er nog een extra bezoeker, nml. een schitterende vlinder. Jawel, op een kille zaterdagochtend in januari zo maar op kil asfalt. De naam? De bioloog die deze vlinder ontdekte liep niet echt over van originaliteit. Na ontdekking noemde hij de soort nml. …..Grote Wintervlinder. Dit is de enige soort die ‘s winters vliegt. Verder trokken de nodige paddenstoelen weer de aandacht.

Ik schat dat we nog 1 á 2 zaagdagen voor de boeg hebben. Hierna volgen nog 2 plant dagen, nestmanden controleren, onze gereedschapshoek opruimen en verder gaan met het opschonen van de kreek. Het lijkt er dus op dat we het seizoen kunnen afsluiten in een héél ander landschap: de weidse Zwanburgerpolder aan de oevers van de Kaag. Volgende week zal ik er niet bij zijn. De meesten van jullie weten waar de grenzen van het perceel ligt en wat er weggezaagd kan worden. Er is 1 discussiepunt, en dat is een héle dikke vlier. Deze is schitterend. Ik wou hem eerst sparen maar door zijn grootte is er veel schaduw waar een aantal andere soorten onder lijden. Het zal voor de struik ook goed zijn om hem weer te verjongen. Dit is uiteraard mijn mening, maar we zijn een zaterdagfamilie die best met elkaar mag overleggen. Gooien jullie het volgende week in de groep? Alles mag en alles kan. Ik wens jullie een prettige werkweek.

Groet, Johan.




Weekoorzwammetje

Fluweelpootje





Grote wintervlinder

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten