zondag 14 juni 2020

Ransuil 3


Hallo,

De uilskuikens zijn nu naar schatting 11 dagen oud en zitten nog verscholen onder moeders.
Om ze allemaal de ruimte te geven zit ze wat hoger waardoor de ogen soms ook zichtbaar zijn.

Afgelopen weken ben ik op 2 mooie lenteavonden naar het ........ Bos geweest om daar te genieten van de avondstemming. Tijdens de schemering vielen me 2 dingen op. De Ransuil ging roepen waarna het mannetje actief werd en onmiddellijk met een kleine prooi uit de struiken naar het nest vloog.
Rond  begin juni werpen de reeën kalfjes. Je zou toch maar een reekalf in het hoge gras tegenkomen. Wie wilt dit nou niet. Terwijl ik in de late schemering naar roepende ma en vliegende pa ransuil zat te luisteren en kijken, hoorde ik plotseling zachte hoge blafachtige geluidjes gevolgd door een nog hoger piepend geluid.
Thuis opgezocht en het bleek inderdaad van een reegeit te zijn die aan het verscholen reekalf duidelijk maakt dat het tijd was om melk te krijgen. Ik ben uiteraard niet op zoek gegaan naar het reekalf omdat het idee dat er “ in ons bos “ een kalf geboren is al genoeg voldoening geeft.

Groet,
Johan.


Noten aan de vorig jaar geplante hazelaar.

Noten aan de vorig jaar geplante hazelaar.
Vindingrijkheid van een ree.
Zwaluwjong wegen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten